SWOT-analyse
De SWOT-analyse is een breed toegepaste manier om kansen en bedreigingen voor, en sterkten en zwakten van de organisatie in kaart te brengen. Vaak blijft het bij het benoemen van deze vier elementen en houdt men het bij vier lijstjes. Dit is echter nog geen SWOT-analyse, maar slechts het verzamelen
van de data. Een SWOT-analyse wordt uitgevoerd, door de sterkten en zwakten (Strenghts en Weaknesses) in een confrontatiematrix samen te
brengen met de kansen en bedreigingen (Opportunities en Threats).
[wp_ad_camp_2]
Kansen en bedreigingen
Kansen en bedreigingen komen van ”buiten‘. Het zijn positieve en negatieve ontwikkelingen die voor een individuele organisatie onder bepaalde condities
wellicht beïnvloedbaar – zoals politiek via een lobby-circuit of concurrentie door een overname œ maar nooit beheerbaar zijn. Bij het in kaart brengen
van kansen en bedreigingen wordt onderscheid gemaakt tussen de macro-omgeving en de meso omgeving. Deze laatste is de bedrijfstak, met daarin de
toeleveranciers, de concurrenten en de klanten. De macro-omgeving omvat alles wat buiten de bedrijfstak valt. Daarbij kan worden gedacht aan
ontwikkelingen op het gebied van de demografie, de economie, politiek en techniek.
Sterkten en zwakten
Uit de interne analyse kunnen de sterkten en zwakten worden afgeleid. Wanneer de organisatie bijvoorbeeld een uitstekende financiële positie heeft,
is dat een sterkte. Er kan dan worden geïnvesteerd in nieuwe producten of nieuwe markten worden betreden. Wanneer echter het management van de
organisatie uitermate hiërarchisch is ingesteld, zal weinig slagvaardig worden opgetreden en van de nieuwe investeringen weinig terechtkomen. In dat
geval is sprake van een zwakte.
[wp_ad_camp_2]
Ook op technologisch vlak kan men een voorsprong hebben op zijn concurrenten. Zeker, wanneer de technische vindingen kunnen worden beschermd met een octrooi, waardoor concurrenten er geen gebruik van kunnen maken, kan dit een uitermate sterk punt zijn. Blijkt echter na een half jaar dat de concurrentie door een aangepaste technologie met een nieuw,
veel beter product op de markt komt, dan kan dat weer een bedreiging vormen. Het zal duidelijk zijn, dat bij het nadenken over en formuleren van kansen en
bedreigingen, sterkten en zwakten goed nagedacht moet worden over de motivatie waarom iets positief of negatief is. Soms kan het gebeuren dat in
een SWOT-analyse iets zowel een kans als een bedreiging of zowel een sterkte als een zwakte is.
Confrontatiematrix
In de confrontatiematrix worden de interne sterkten en zwakten in verband gebracht met de externe kansen en bedreigingen. Een kans kan worden
geneutraliseerd door een bedreiging of een bedreiging nog eens versterkt door een zwakte. Door gebruik te maken van een confrontatiematrix, waarbij
elke sterkte en elke zwakte in verband wordt gebracht met elke kans en elke bedreiging, is het zeker dat geen enkele mogelijkheid over het hoofd wordt
gezien.
SWOT-analyse |
De SWOT-analyse is een breed toegepaste manier om kansen en bedreigingen |
voor, en sterkten en zwakten van de organisatie in kaart te brengen. Vaak |
blijft het bij het benoemen van deze vier elementen en houdt men het bij vier |
lijstjes. Dit is echter nog geen SWOT-analyse, maar slechts het verzamelen |
van de data. Een SWOT-analyse wordt uitgevoerd, door de sterkten en |
zwakten (Strenghts en Weaknesses) in een confrontatiematrix samen te |
brengen met de kansen en bedreigingen (Opportunities en Threats). |
Kansen en bedreigingen |
Kansen en bedreigingen komen van ”buiten‘. Het zijn positieve en negatieve |
ontwikkelingen die voor een individuele organisatie onder bepaalde condities |
wellicht beïnvloedbaar – zoals politiek via een lobby-circuit of concurrentie |
door een overname œ maar nooit beheerbaar zijn. Bij het in kaart brengen |
van kansen en bedreigingen wordt onderscheid gemaakt tussen de macro- |
omgeving en de meso-omgeving. Deze laatste is de bedrijfstak, met daarin de |
toeleveranciers, de concurrenten en de klanten. De macro-omgeving omvat |
alles wat buiten de bedrijfstak valt. Daarbij kan worden gedacht aan |
ontwikkelingen op het gebied van de demografie, de economie, politiek en |
techniek. |
Sterkten en zwakten |
Uit de interne analys e kunnen de sterkten en zwakten worden afgeleid. |
Wanneer de organisatie bijvoorbeeld een uitstekende financiële positie heeft, |
is dat een sterkte. Er kan dan worden geïnvesteerd in nieuwe producten of |
nieuwe markten worden betreden. Wanneer echter het management van de |
organisatie uitermate hiërarchisch is ingesteld, zal weinig slagvaardig worden |
opgetreden en van de nieuwe investeringen weinig terechtkomen. In dat |
geval is sprake van een zwakte.
[wp_ad_camp_2]