Klant analyse
Het antwoord op de vraag wie uw klanten zijn, valt uiteen in twee delen. Allereerst stelt
u vast welke klantengroepen u heeft. Daarna inventariseert u de persoonlijke gegevens
van uw klanten.
De klant als groep
Door uw (potentiële) klanten in segmenten te verdelen, kunt u hen veel gerichter
benaderen met een passend aanbod en een pakkende verkoopboodschap. Dat scheelt
niet alleen geld, maar biedt ook meer kans op succes.
De klant als persoon
Dé klant bestaat vaak uit meer personen, vooral wanneer u met grotere organisaties
zaken doet. Deze personen vervullen in de organisatie verschillende functies en rollen.
Bijvoorbeeld die van koper, beslisser, specialist, beïnvloeder en gebruiker. Soms vallen
diverse functies in één persoon samen.
De klant als bekende
Aan de basis van relatiemarketing staat een klantenbestand. Een klantenbestand is een
databestand waarin de belangrijkste gegevens van klanten staan. Namen en adressen
van klanten vormen daarvan slechts een onderdeel. In een goed klantenbestand wordt ook bijgehouden hoe klanten reageren op bijvoorbeeld direct mailings en aanbiedingen. Als u weet welke klanten waarin geïnteresseerd zijn, kunt u hen gerichter benaderen en
de kosten voor reclame en advertenties verminderen. Hoe kunt u een klantenbestand opzetten? Wat betreft de technische kant van de zaak zijn er talloze softwareprogramma’s in de handel.
Vergeet overigens niet dat u niet zomaar alles mag vastleggen. Ook op klantenbestanden is veelal de Wet op de persoonsregistratie van toepassing. Al met al is een klantenbestand een waardevolle investering die het mogelijk maakt van een koper een klant te maken.