Keuze
Niet alle mogelijkheden kunnen worden benut. Daarom moet na de beoordeling een keuze worden gemaakt. De ene optie is natuurlijk interessanter
dan de andere. Ook speelt de factor tijd bij de keuze van de opties een rol.
Daarom moet aan de gekozen opties een prioriteit worden toegekend Bij het maken van de keuze kan het best weer een matrix worden gebruikt,
waarin iedere optie op een aantal manieren wordt beoordeeld.
Het eerste criterium is het kernprobleem. Het zal duidelijk zijn dat een optie waarmee het kernprobleem wordt opgelost absoluut de voorkeur heeft.
Daarnaast moet de optie rekening houden met de sterkten en zwakten en in lijn liggen met de geformuleerde kansen en bedreigingen. Belangrijk is
natuurlijk dat de optie financieel haalbaar en ook uitvoerbaar is. Daarnaast moet de optie ”passend‘ zijn. Hiermee wordt bedoeld dat het uitvoeren van de
optie bijvoorbeeld niet het imago van de organisatie mag schaden. Met andere woorden ”men‘ (personeel, klanten en andere publieksgroepen) mogen
niet verbaasd staan van het feit dat de organisatie ervoor kiest deze optie uit te voeren.
De te kiezen optie moet ook acceptabel zijn voor ”shareholders‘ en ”stakeholders‘. De eersten zijn de aandeelhouders; degenen die financieel
belang hebben bij de organisatie. Aandeelhouders zijn praktisch altijd alleen geïnteresseerd in de winst van de organisatie en dan vaak ook nog alleen op
de winst op korte termijn. Een lange termijn investering, die pas over vijf of tien jaar zijn vruchten afwerpt, zal dan ook goed onderbouwd moeten
worden. ”Stakeholders‘ zijn allen die direct of indirect betrokken zijn bij de organisatie. Hierbij kan worden gedacht aan het eigen personeel, maar ook
aan de familieleden van het personeel, aan de omwonenden, aan toeleveranciers en klanten. Voor al deze groepen moet een te kiezen optie natuurlijk
in min of meerdere mate acceptabel zijn.
Door deze methode toe te passen wordt vanuit een enorme hoeveelheid in- en externe gegevens de belangrijke van de minder belangrijke zaken gescheiden en wordt een evenwichtige keuze gemaakt in de te volgen strategie.