Over het algemeen is te zeggen dat het management (van een organisatie) heeft een drietal primaire taken en verantwoordelijkheden namelijk:
- Bepalen van de organisatiedoelen: Zoals: wie is onze klant? Wat is onze toegevoegde waarde?
- Optimalisatie van de performance van mens en organisatie: Totstandkoming, beheersing en ondersteuning van een optimaal klantgericht proces.
- Het sturen op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de organisatie.
Het begrip manager
Een manager is de man of vrouw die iets tot stand laat komen door de inspanning van anderen. Een goed Nederlands woord voor managen is leiden of leidinggeven.
Voor mensen die leidinggeven, kennen we in Nederland een groot aantal termen: voorman, baas, chef, hoofd, administrateur en trainer. Al deze woorden hebben een zelfde type mens op het oog: een persoon die activiteiten van anderen aanstuurt, die anderen aanvoert, die voorop gaat. Iemand dus die aan het hoofd staat van medewerkers, die zich inspannen om iets tot stand te brengen. Het gaat om medewerkers die de verantwoordelijkheid hebben voor het eigen functioneren en voor de hen toevertrouwde werkzaamheden en mensen. Om die verantwoordelijkheid te kunnen
waarmaken, is het belangrijk dat de leidinggevende beschikt over bepaalde kwaliteiten en capaciteiten.
De manager is de spin in het web. De manager zit tussen alle vuren in. Krijgt opdrachten van boven, moet die vertalen naar beneden en rapporteert terug naar boven. De manager heeft te maken met klanten en leveranciers, vaak komt alles op het bord van de manager, bijvoorbeeld klachten. Ook samenwerking mate andere afdelingen en collega managers is noodzakelijk om het proces goedte laten verlopen. Eigenlijk is de functie erop gericht om alle partijen met elkaar te verbinden, zodat er resultaat kan worden bereikt. Management is een vak dat je er niet zomaar even bijdoet. Moeilijk en dus uitdagend.
[Bepalen van de organisatiedoelen: Zoals: wie is onze klant?]
Dit is niet de functie van een manager al menen velen van wel. Deze functie ligt bij de directie. Helaas menen vele managers dat dit wel hun verantwoordelijkheid is, en doen het truukje nog eens over. Daardoor onstaat al snel verwarring in organisaties wat er nu werkelijk nagestreefd moet worden.
De functie van de manager is het operationaliseren van de doelstellingen. Zoals in het 2e stuk van deze site wordt aangegeven.
Hartelijk dank voor deze aanvulling.
De exacte taak van het management is afhankelijk van de opbouw van de organisatie structuur.
Zodra een manager een al bepaalde doelstelling over gaat doen of naar eigen inzicht gaat inrichten is dit vragen om problemen en zal de haalbaarheid van de doelstelling niet positief beïnvloeden.
Bent u het daar mee eens?