Wat is een management summary?
Management summary is de samenvatting van het marketingplan.
De management summary is in mijn ogen het aller belangrijkste onderdeel van het marketingplan.
Waarom? Door middel van de management summary wordt de lezer geïntroduceerd met de bevindingen van het gehele marketingplan in de vorm van een samenvatting.
Veel personen die het plan moeten gaan lezen hebben een gebrek aan tijd om het gehele plan te lezen, door middel van de summary bepaald of de lezer het hele marketingplan zal gaan lezen.
[wp_ad_camp_2]
Met andere woorden, met de samenvatting wordt het marketingplan verkocht aan de lezer.
Na het lezen van de management summary zal slechts een (klein) gedeelte van de lezers overgaan tot het lezen van de inhoud van het rapport.
Hoogstens worden opmerkelijke bevindingen opgezocht om de uitgebreide onderbouwing door te nemen.
Aanbevelingen voor een management summary
Om ervoor te zorgen dat de lezer het plan leest twee aanbevelingen.
- Zoals ik al aangaf hebben veel lezers over het algemeen weinig tijd en zien daarom graag een korte samenvatting. Het is daarom essentieel dat de samenvatting kort blijft. Dat is vaak moeilijk want er is veel geconstateerd binnen het onderzoek. Literatuur geeft aan dat een samenvatting van twee pagina’s is toegestaan. Persoonlijk denk ik dat het beste is om een samenvatting van maar één pagina te schrijven.Het is sneller te lezen en geeft het weer dat je in staat bent hoofd- en bijzaken te onderscheiden.
- Gebruik de structuur van deze website. Het geeft een logische opbouw die zeer overtuigend overkomt wanneer u het huidige probleem duidelijk maakt, de belangrijkste constateringen en bevindingen vanuit de onderzoeksfase doorvertaald naar een strategie, aanbeveling en actieplan.
Hier meer informatie over het schrijven (en voorbeeld) van de Management summary
[wp_ad_camp_2]