
De Golden Circle is een denkmodel dat door Simon Sinek is ontwikkeld. Dit model is opgezet naar aanleiding van zijn onderzoeken naar het succes van de
meest invloedrijke leiders en bedrijven ter wereld. Sinek ontdekte dat achter
succesvolle merken allemaal dezelfde manier van denken, handelen en communiceren ten grondslag ligt, die compleet tegenovergesteld is van hoe de
meerderheid denkt, handelt en communiceert.

Op de vraag aan bedrijven waarom hun klanten eigenlijk hun klanten zijn, antwoorden de meeste bedrijven dat ze geweldige producten of diensten bieden
die goed geprijsd zijn en van goede kwaliteit zijn. Volgens Sinek is dit het bewijs
dat ze geen idee hebben waarom hun klanten hun klanten zijn. Invloedrijke bedrijven daarentegen, benaderen hun klanten veel meer volgens de waarom
vraag. Dit principe lichten we hieronder toe aan de hand van de Golden Circle.
De Golden Circle bestaat uit drie cirkels. De kern is why, daarna volgt how en
de buitenste cirkel vertegenwoordigt what. De meeste bedrijven beginnen met
de buitenste ring (‘what’) en werken vervolgens naar binnen (‘how’ en ‘why’).
Alleen de meest invloedrijke bedrijven beginnen bij de kern: ‘why’. Hieronder
volgt een korte uitleg van wat elke cirkel inhoudt.
- What: dit zijn de producten of diensten die een bedrijf verkoopt.
- How: uitleg van bedrijven hoe ze doen wat ze doen. ‘How’ is bijvoorbeeldeen unieke verkoopmethode of een onderscheidende waarde. ‘How’ wordt vaak gebruikt om uit te leggen waarom iets anders is of beter. Veel managers denken dat dit de onderscheidende of motiverende factoren zijn in het consumenten besluitvormingsproces.
- Why: dit gaat niet over het maken van winst, maar om wat bedrijven geloven, om wat hen drijft. Geïnspireerde bedrijven, ongeacht hun grootte of de industrie waarin ze actief zijn, denken, handelen en communiceren van binnen naar buiten (‘inside out’).

The Golden Circle uitgelegd door Simon Sinek zelf:
Beste mensen,
Het filmpje van Simon Sinek heb ik bekeken en gelukkig ook begrepen.
Nu nog de kunst om deze denkwijze in mijn dagelijkse handelingen toe te passen.
Het opend werkelijk een nieuwe wereld vol met nieuwe uitdagingen en kansen.
Bedankt!
m.vr.gr.
Jos
Why? Daarom is Greenpeace zo’n wereldwijd mega succes en is iedereen donateur. Niet dus.
Hap klare brokken over open deuren en intrinsieke motivatie. Snelle aannames en hypotheses die als feiten gepresenteerd worden.