‘Companies whose employees understand the mission and goals enjoy 29% greater return than other firms’, (Watson Wyatt Work Study).
Betekenis missie:
Een missie is datgene wat een organisatie wil uitdragen. Het geeft aan waarvoor de organisatie en de personen uit deze organisatie staan, wat hun identiteit en waarden zijn. Maar ook voor de leden uit de organisatie kan een missie duidelijkheid verschaffen over de waarden. Omdat een missie over zaken gaat die jaren hebben gekost om op te bouwen wordt een missie zelden veranderd.
Hoe moet een missie geformuleerd worden?
Een missie bestaat veelal uit de volgende onderdelen:
- Wat is ons werkterrein?
- Wat is ons bestaansrecht?
- Welke betekenis hebben wij voor onze stakeholders?
- Wat zijn onze normen, waarden en overtuigingen?
- Wat zijn onze intenties en ambities?
Het laatste punt is tevens onderdeel van de visie. In sommige organisaties is de visie zelfs een integraal onderdeel van de missie.
iK kan er mee vooruit en zeg dank!
Ik ook. Al zou ik graag de visie en missie van een project willen zien ipv een bedrijf. Dus de v en m die worden opgesteld bij de opstart van een bepaald project.