Ieder marketingplan moet passen bij de behoefte en de situatie. Toch zijn er standaard componenten die standaard aanwezig moeten zijn. Een marketing plan moet altijd een analyse van de situatie (SWOT-analyse), marketing strategie, verkoopprognose, en een kostenbegroting hebben.
[wp_ad_camp_2]Analyse van de situatie:
Normaal gesproken zal dit omvatten een marktanalyse, een SWOT-analyse (sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen), en een concurrentie analyse. De marktanalyse zal een markt prognose, segmentatie, klantgegevens, en markt behoefteanalyse omvatten.
Marketingstrategie:
Dit dient ten minste een mission-statement en de doelstellingen (en gerichte strategie) met inbegrip van de marktsegmentfocus en productpositionering.
Verkoopprognose:
Dit omvat het detail bijhouden (en vervolgens voorspellen) van de verkopen per maand en het opvolgen van het plan t.o.v. de werkelijke resultaten. Normaal gesproken bevat een plan ook specifieke verkoop per product, per regio of segment van de markt, door kanalen, door manager verantwoordelijkheden, en andere elementen. De prognose alleen is een absoluut minimum.
[wp_ad_camp_2]
Kosten begroting:
Dit moet voldoende gedetailleerd zijn om de uitgaven per maand te voorspellen en vervolgens ook het opvolgen van het plan t.o.v. werkelijke getallen. Een plan zal normaal gesproken ook specifieke verkoop tactiek, programma’s, verantwoordelijkheden van het management, promotie en andere elementen bevatten. De begroting van de kosten is ook weer een absoluut minimum.
Is dit genoeg?
Deze minimale vereisten hierboven omvat niet het ideale marketingplan, slechts het minimum. In de meeste gevallen zult u een marketing plan met een beknopte samenvatting beginnen afhankelijk van het onderzoek en resultaten kunnen onderwerpen aan het plan toegevoegd worden.
Opnemen van een specifiek actieplan (meetpunten) je moet ook niet vergeten dat planning gaat over er de resultaten en niet over het plan zelf. Een marketing plan moet worden afgemeten aan de resultaten die het produceert. De uitvoering van uw plan is veel belangrijker dan de briljante ideeën of een massaal marktonderzoek. Je kunt implementatie beïnvloeden door het bouwen van een plan vol met specifieke, meetbare en concrete plannen die kunnen worden bijgehouden en opgevolgd. Plan vs. werkelijkheid is essentieel voor de uiteindelijke resultaten, daarom moet je deze planning opnemen in je plan.
[wp_ad_camp_2]