Hardlopen het vervolg na 5 kilometer

5 kilometer hardlopen kan ik en nu?

Zoals jullie wellicht hebben gelezen ben ik eind 2013 gestart met het hardloopschema van 0 tot 5 kilometer in 10 weken, na het afronden van dit schema heb ik een paar weken deze afstand gelopen. Maar ja uiteindelijk wil een mens meer… na het bereiken van de 5 kilometer mijlpaal (zo voelde het destijds) had ik twee nieuwe doelen bepaald en wel de volgende:

  • De 10 kilometer binnen 50 minuten lopen en
  • Een kwart triatlon realiseren voor het eind van 2014 (september).

Allereerst was het zaak om de 10 kilometer te realiseren nog afgezien van de tijd waarin dit lukt, ik ben gestart met het loopschema loopschema-5-tot-10-kilometer in 10 weken. Ik heb net zoals in het vorige week geen haast om dit einddoel te bereiken, dat betekende voor mij dat als ik in een week niet lekker liep ik de week nog een keer overnieuw ging lopen in de week erna. De conditie nam toe en het lopen ging in de herhalingsweek makkelijker. Ik ben van mening dat het lopen leuk is maar vooral ook moet blijven!

Materiaal

brooks-glycerin-11Nu het hardlopen een serieuze hobby werd ben ik me ook meer gaan oriënteren op hardloop materiaal waaronder het (naar mijn mening) belangrijkste de schoenen. Ik heb me laten voorlichten bij Runnersworld  in Arnhem zodat ik de juiste keuze zou maken in de hardloopschoen. Mijn keuze is gevallen op de Brooks Glycerin 11, uiteindelijk een zeer goede keuze maar dit blijft natuurlijk persoonlijk. Mijn tip: Laat je goed voorlichten in de keuze voor een schoen, dit loopt uiteindelijk plezieriger en je voorkomt hiermee vervelende blessures.

Mijn running outfit (jas, broek en loopshirt) heb ik bij en Aldi/Lidl actie op de kop getikt voor een redelijke prijs. Tegenwoordig ben ik wat kritischer op het gebruikte materiaal en kleuren maar als start materiaal is dit een prima  en betaalbaar begin geweest.

Doelstelling

De 10 kilometer afstand heb ik uiteindelijk in 12 weken weten te behalen en deze afstand liep ik binnen het uur (55 minuten). De 10 kilometer in 50 minuten was nog niet gelukt maar het blessurevrij lopen in een (naar mijn mening) redelijke tijd was voldoening genoeg. Op naar de 1/4 triatlon training!

Welke afstand loopt jij nu hard en hoe heb je dat bereikt?

Laatst gewijzigd door op .

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: